Krzysztof Hołowczyc

Krzysztof Hołowczyc

Juror w kategorii

Krzysztof Hołowczyc to jeden z najbardziej utytułowanych polskich kierowców rajdowych, mający w swoim dorobku zarówno wielokrotne tytuły Mistrza Polski, raz Mistrza Europy, jak i udane starty w eliminacjach Mistrzostw Świata (WRC) i w legendarnym rajdzie Dakar. Sukcesy sportowe w połączeniu z wyjątkową osobowością zaowocowały ogromną popularnością jego osoby oraz przyczyniły się do prawdziwego rozkwitu rajdów samochodowych w Polsce.
Trzykrotnie uzyskiwał tytuł rajdowego mistrza Polski (1995, 1996, 1999), raz mistrza Europy (1997), trzykrotnie był zwycięzcą Rajdu Polski, uczestniczył w RSMŚ zarówno w samochodach WRC, jak i grupy N oraz w Rajdzie Dakar. Największe sukcesy odnosił razem z pilotem Maciejem Wisławskim. Od 2005 startuje również w rajdach cross-country. W 2008 zajął 2. miejsce w klasyfikacji końcowej Pucharu Świata, w 2010 zdobył FIA International Cup for Cross-Country Bajas, a w 2013 Puchar Świata FIA w rajdach terenowych.
Swoją przygodę ze sportem motorowym popularny Hołek zaczął od kartingu jeszcze w szkole podstawowej. Na trasę swojego pierwszego rajdu Kormoran wyruszył Fiatem 125p w 1984 r. Już w kolejnym sezonie zdobywa tytuł Mistrza Polski gr. N, później do 1987 roku olsztynianin startował w MP - Fiatem 125p, borykając się z licznymi problemami technicznymi i finansowymi.
W 1988 roku nadchodzi propozycja startów w barwach jedynego wówczas w Polsce zespołu fabrycznego FSO SPORT. Krzysztof właśnie przygotowywał się do wyjazdu do Stanów Zjednoczonych, gdzie zaproponowano mu szkolenie i pracę w charakterze kaskadera w słynnej wytwórni filmowej Paramount Pictures. Jednak rajdowa pasja zwyciężyła. Hołek zmienia swoje plany, zostaje w kraju i ściga się dalej. Niestety przygoda z fabrycznym A-grupowym Polonezem 1600 trwała tylko półtora roku. Po rozwiązaniu teamu fabrycznego FSO, kolejnymi samochodami Hołka były: Mazda 323 4WD, którą zdobył w 1991 r. tytuł Wicemistrza Polski gr. N oraz Toyota Celica GT 4 WD, którą reprezentując Toyota Motor Poland wywalczył tytuł Mistrza Polski gr. N i Wicemistrza Polski w klasyfikacji generalnej w roku 1994.

Krzysztof Hołowczyc lubi rajdy trudne technicznie. Jak sam mówi: "Im gorzej, tym dla mnie lepiej". Utarło się przekonanie, że preferuje nawierzchnie szutrowe. Często określany jest mianem "Króla Szutrów", choć również w rajdach asfaltowych odnosił spore sukcesy. Wraz z debiutem w rajdzie Dakar Hołowczyc rozpoczął nowy etap swojej kariery – starty w rajdach terenowych. Jego marzeniem jest zwycięstwo w tym najtrudniejszym rajdzie świata.

K. Hołowczyc cieszy się ogromną, niesłabnącą popularnością wśród kibiców. Stał się także osobowością medialną, a potwierdzeniem tego faktu był jego wybór w 1997 r. przez telewidzów TVP1 na Najpopularniejszego Sportowca Polski. Od tego czasu nieprzerwanie pozostaje w czołówce najbardziej znanych i popularnych sportowców w Polsce.

Tytuły i inne wyniki w generalnych klasyfikacjach rajdów:

1995: Wicemistrz Europy oraz Mistrz Polski (Toyota Celica 4WD Turbo)

1996: Mistrz Polski (Toyota Celica 4WD Turbo)

1997: Mistrz Europy (Subaru Impreza 555)

1998: Jedyny start w Polsce: 1. miejsce – Rajd Polski

1999: Mistrz Polski (Subaru Impreza WRC)

2000: Rajd Szwecji – 1. miejsce w kategorii FIA Team Cup (Subaru Impreza WRC)

2001: Wicemistrz Polski (Peugeot 206 WRC) oraz 4. miejsce w rajdzie Tunezji na mistrzostwach świata rajdów terenowych

2005: debiut w rajdzie Dakar – 60. miejsce (Mitsubishi Pajero)

2006: rajd Dakar (Nissan Pickup) – problemy z silnikiem jeszcze w Hiszpanii, ostatecznie załoga wycofała się po 4. etapie

2007: rajd Dakar (Nissan Navara) – wypadek podczas 13. etapu, na dziesięć kilometrów przed CP1; wcześniej m.in. 7. miejsce na mecie 7. etapu rajdu

2009: rajd Dakar (Nissan Navara T1 Super Production) – 2. miejsce na przedostatnim odcinku specjalnym, ostatecznie 5. miejsce

2010: rajd Italian Baja (Nissan Navara T1 Super Production) – 1. miejsce w klasyfikacji generalnej

2010: rajd Dakar (Nissan Navara T1 Super Production) – awaria auta na 9. etapie; do tego czasu zajmował 6. miejsce w klasyfikacji generalnej, będąc jednocześnie najszybszym kierowcą z zespołów niefabrycznych

2010: rajd Baja Russia Northern Forest (Nissan Navara T1 Super Production) – dyskwalifikacja

2010: rajd Baja Espana Aragon (Nissan Navara T1 Super Production) – 3. miejsce w klasyfikacji generalnej

2010: rajd Baja Poland (Nissan Navara T1 Super Production) – 1. miejsce w klasyfikacji generalnej

2010: rajd Baja Portalegre (BMW X3 CC) – 1. miejsce w klasyfikacji generalnej

2010: 1. miejsce w FIA Cup for Cross-Country Bajas za sezon 2010

2011: rajd Dakar (BMW X3 CC) – 5. miejsce w klasyfikacji generalnej

2011: rajd Silk Way Rally (BMW X3 CC) – 1. miejsce w klasyfikacji generalnej

2011: rajd Baja Poland (BMW X3 CC) – 1. miejsce w klasyfikacji generalnej

2012: rajd Dakar (Mini All4 Racing) – 9. miejsce w klasyfikacji generalnej (po dyskwalifikacji Robby'ego Gordona)

2012: rajd Baja Poland (Mini All4 Racing) – 1. miejsce w klasyfikacji generalnej

2013: 1. miejsce w FIA Cross Country Rally World Cup

Patroni medialni konkursu: